Pages

Till one year~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

Wednesday, December 23, 2009

hampir-hampir dirogol(kisah benar dari us)

Seorang wanita muslim dari Malaysia yang bekerja di US, memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus. Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Maklum hari sudah lewat. Berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut berjalan bersaorangan. Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang saudari kita ni boleh buat adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi lelaki yang bersandar itu, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, saudari ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut.Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari. Tapi perempuan Muslim ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Muslimah ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
Perogol tu jawab: “No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”

Saudari ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

MORAL CERITA INI:
Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Muslimah tadi pertama-tamanya menutup aurat dan memang Muslimah yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. (Kalau aurat terbuka malaikat pun malas dekat). Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

Ayat Kursi sememangnya adalah ayat pelindung yang mustajab…selalulah amalkannya. Bayangkan anda seorang yang selalu ingkar suruhan Allah, kufur dengan nikmatnya, sambil lewa beribadat. Dapatkah anda mendapat pertolongan sebegini dari Allah? Balasan Allah tu boleh datang semasa di dunia lagi. Di akhirat kelak memang pasti kerana itu janji Allah. Jadi, renungkanlah di mana level ‘iman’ kita sekarang ini. Wassalam.

Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya [Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada
pandangan saya.semoga anda semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat.sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam…….

source: Mamak@webchat

p/s: p jln2 tadi..jumpa kat lam web iluvislam
terus dapat idea nk copy n ltak lam blog...
cerite nie byk moralnya..tak salahkan copy n paste jew?
smuge dapat share ngan owg len..
amek iktibar..
yang baek kita sama2 jadikan teladan
yang buruk sama2lah kita jadikan sempadan..
jangan pulak p ikut yang tak baek itu..
huhu... pesanan ikhlas dari penaja~~
senyum selalu.. ;-)

meh makan...


ermm...arini puding laici yg dibuat dah leh mkn daa..
start buat mlm semalam..tapi nk bg puding ni lagi sdap n mengeras...smpan lam peti sejuk dulu..

ermmm..sedapp! aritu tyme rayer da buat..tapi bahan tak cukup n agar2 melebihi sukatan..
so puding yang pertama tu keras n xmenjadi..huhu

kali ni ak recorrect balik kesalahan tyme tu.. barulaa sedap..
mudah je nk wat..

Agar-agar Laici (ala-ala taufufa)

dhanea@myresipi.com

Resepi diambil dari forum lain tapi telah dicuba . Amat mudah dan sedap.

Created on : 14-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

· 15g agar-agar

· 10 cawan air

· 1 cawan gula pasir

· 1 tin susu cair

· 2 tin laici

Cara-cara

1. Masak agar-agar sehingga larut. Kemudian masukkan susu cair dan gula pasir. Masak hingga mendidih. Kemudian sejukkan dalam bekas. Boleh masukkan kedalam peti sejuk. Apabila hendak dihidang barulah di tuang air laici bersama buah. Sedap makan ketika sejuk. Boleh juga tukar dengan fruit cocktail. Agar-agar ini tidak boleh dipotong kerana lembut seperti taufufa.

Sunday, December 20, 2009

menunggu kepulangan...

ni gmbr yg di editt

hrmm...da lamer xupdate blog nie..da banyak kut sawang sesawang dye nieyh..huhu
hrmm...19hb..grandparents sbelah mama blik dari aji..trun kat kL..then naik flight ke Kota bharu kul 3pm..
gtulaa perancangannyer..tapi len lak yg jadi..
disebabkan cuaca xberapa nak elok..flight delay kul 5pm..then 6pm...pastu delay ag..
ntah kul bape daa..
xekut pon p airport..sebab adek ak 2 orang yang kecik tu kna potong..
so, i stay at home n jadi akk yg mithali kut...(insyaAllah)
so..lam keboringan tuu..
ak n angah(sepupu) p online..masing2 sibuk ngan fb..duk jaga akurium,zoo,ladang, cafe,restoren..
ni mmg keje ak tyme cuti..huu~
game sumernyer..
pastu tetibe timbul idea nak wat profile pictre gabung..
gambr ak separuh..angah separuh...so
laptop ak jd mangse nieyh..amek gmbar
abeh sgala macam posing..
then..tetibe wase lapor..tringat nk makan wedges lak..
p dapur laa..nk msk..wat wedges..
ble da cyap tu..tgk2 sos cili xdak..tringat sat kt black pepper sauce yg ak wat..
so kitorg mkn ngan sos hasil titik peluh ak tu..hehe
sedap ugak eyh ak masak...bknnyer reti pon..
hrmm..lame sangat tunggu mama n abah p amek..dr pkul 3pm sampai kul 10pm..bru smpai umah..ak mmg da penat giler mnunggu +mgantuk ag..
tp ble tgk air ZAM-ZAM, FIGS, DATES,KISMIs ,buah ZAITUN..
mate ak jadi segar..hehe..
makan..lgpon tgh lapar...
mmg ramailaa femly datang..sebab fmly sebelah mama ak nie ramai laa ugak..mmg penuh rumah
tyme tu
ade gak ak terpikir...mesti dapat gelang2 n rantai2 dari mekah...syokk
leh wat collection byk2..hehe
tapi tunggu punyer tunggu...xdapat po habuan ak..last2 ak n angah balik umah
penat n mgantuklaa..tapi ble sampai umah..tbe2 teringat nk edit gambar n ltak lam facebook..
so..kitowg start mengedit n tgk2 jam da pkul 2..
huhu...pastu ummi n mama blik..ummi masuk bilik ak n tunjuk beg..
dri mekah.. n bg kat angah cincin n rantai...ak nyer duk ngan mama..
patut pon nenek ak xnak bg awal2
takut owg jeles...sbb owg len dpt gelang jew..hehe..
begitullaaa..
penanntian ak..tunggu nenek n atuk ak balik dari mekah..
senyum selalu.. ;-)

Saturday, December 5, 2009

ohh ma oliday..

oliday...bajet sebelum cuti..
# bangun awal
# khatam buku bio, chem, physic untuk sem 2
# quran..
# p kmpp


tapi.. biler cuti start..ari first: subuh dinosour..kul 7am bru bgun doe..
tu pon mama yg kejut..
kalo kat mktab..kul 6.15 daa bangun..pastu xtidow balik
siap mandi pg lagi..tp kat umah..knape xleyh bangun awal eaa??
problem2..

prancgan yg prtama still leh diperbetulkan...kna motivate diri nieyh..
kat umah lak abah da pasang wireless..
so apalagi syok duk chattg...facebook..friendster..dwnload muvie..
plan no 2 daa ntah kmane
buku physc bio chem da tersimpan kemas kat rak tanpa dibuka..huhu
tapi mujo gaklaa plan ketiga berjln sket..tp daa xsmangat cam dulu...
masyaAllah..ape laa nak jadi ngan aku ni
motivasi lam diri daa makin kureng..ntah kemana peginyer..pening2..

plan ke4: kmpp
aty memberontak nk g..jmpe kwn2 lame..tp disebabkan ujan masih xbenti2..ngan banjir merata2, nk nek bas sowg2 diri lak..so..ak terpaksa membatalkan hasrat nieyh..
banyak sangat halangan..tengoklaa..kalo ade rezeki lebih..insyaAllah p..

hurmmm
konklusinyer ---> dari awal cti hngga arini..xdak perubahan mana..
tetiap ary duk layan tenet..sampai daa nek boring..
bknnyer takdak keja.. tapi ader satu sifat mazmumah ni yg dipanggil MALASS..
adernyer sifat MALAS ni mmg membinasakan idup...
nak study MALAS..
nak lipat kain MALAS..
nak pegi jalan2..hrmm..yg ni xleh dikate malas..tapi sebab takdak geng..huhu
lau tak mmg daa abeh tmpat p survey..
clasmate mktab xdak yg duk kat jerteh..sumenyer dup oversea..
yg pling dekat pon kat psir puteh,klate..
huu~..
ni sebenarnye MALAS gak nak update..lagipon xdak owg nak baca..
tp takpa laa
ane taw ad yg mrajinkan diri melawat ke sini..
maybe sedap sket mata mmndang bila nampak banyak entri..
okielaa..sampai disini saja tahap keRAJINan..

jumpa lagi...n senyum selalu.. :-)

Friday, November 27, 2009

alkisah di pagi aidiladha

hari raya kali ni terasa kurang sedikit kemeriahannya sebab sepupu pun tak ramai yang balik kampung...lagi2 pulak ayoh ngan mek duk kat mekah skang nieyh..


alhamdulillah,tahun ni dapat jugak grandparents ak  pegi mnunaikan haji..ada jugak terpikir..mama ngan abah bile pulak ye dapat peluang??

hrmm..pg raye ni..sumer owg kecoh..mama dari subuh ag bangun nak cyapkan nasik minyak, ak dup sibuk gosok baju..satu femly tuu..mmg daa ak yg incharge bahagian nieyh..kakak lak sibuk duk wat topping untuk kek cklat dye..ak nyer puding tak jadi puding manelaa...kurang susu..jadi keras sket..tapi sekurang2nyer okey kut..percubaan pertama ak..huhu..


lepas ak siap gosok baju raye mama, abah,yong n budak2 kecik nie..ak p sapu 1 umah..nie laa akibat ak tidow awal smlm..pg ni sume menda xsiap..naseb2..lepas daa suda 1 buah umah ak sapu..tgk2 jam daa dekat 8.30...


alamak! semayang rayer..ak still ngan t-shirt n kain batik ag..xsiap ap pon..lau lambat2..mknenyer ak xsempat nk solat laaa sebab surau depan umah ak ni kecek..muat cket jew..then..ak pon dgn secepat kilat p bercyap2..kakak mmg daa terkejar ..tuk imam akat takbir daa..


ak still terkial-kial nak pkai telekung..pstu trus lari stret k pntu..tgk2 kkk patah balik..ak tanye,"nape?? penuh doh ko??". kkk jwb,"penuh doh..xleh sumbat langsung pon". uwaa..sedeyh giler..xsempat nak semayang rayer..lepas jew owg cyap solat..


terus dorg mai serang umah..ramai giler...xmenang tgn ak dibueknyo..tp ap yg penting..lam bz pon..ak happy dok layan tetamu ramai..puding ak pun laku ugak..hehe..mission complete..salama aidiladha untuk semua..senyum selalu ;-)

Sunday, November 22, 2009

Kecantikan yang sebenar~v~

Nak tahu dimana Kecantikan Lelaki????

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni

rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatkan sesuatu.

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.

5) Lelaki yang baik sangka.

6) Lelaki yang tak pernah putus asa.

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang

Ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki...

Dan dimana Kegagahan Wanita???

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada

kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada

pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah SAW:

"Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat " Surah Al-Ahzab : Ayat 71

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu

dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka

sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

Saturday, November 21, 2009

hikmah

Banyak perkara yang manusia ketahui tapi tidak tahu rahsianya di sebaliknya. Antara perkara-perkara yang manusia tahu tetapi mereka tidak tahu rahsianya ialah:

1. Di antara cara mendidik manusia menjadi baik ialah dengan usaha menyakitkan nafsunya.

2. Jika seorang muslim mati bersama sakit zahirnya, maka itu adalah penghapusan dosanya atau dia mendapat darjat di dalam Syurga. Sebaliknya kalau dia mati bersama penyakit batinnya, dia akan ke Neraka.

3. Manusia yang berpenyakit lahir (fizikalnya), sakitnya boleh merosakkan anggotanya sahaja tetapi manusia yang berpenyakit batin boleh merosakkan semua yang ada di dunia. Banyak perkara yang akan dirosakkannya.

4. Sesuatu perkara atau benda yang kita suka, sangat sukar untuk kita tadbir dan mengurusnya. Biasanya selalu sahaja kita melakukan kesalahan di dalam mengurusnya.

5. Banyak orang boleh memperkatakan penyakit batin tetapi gagal mengesannya. Lantaran itulah ada orang waktu menceritakan penyakit sombong, pada masa yang sama dia sedang memakai sifat itu.

6. Mendidik manusia secara tidak formal dan dari sikap diri kita lebih berkesan daripada sekadar memberi ilmu dan teorinya.

7. Ramai manusia dirosakkan oleh makhluk yang paling bodoh, yang tiada akal dan tidak bersekolah iaitu duit dan harta. Bahkan orang yang paling pandai seperti profesor pun dirosakkannya.

8. Bangsa yang mempunyai sifat taqwa dan ilmu akan menguasai manusia lain. Begitu pun banyak bangsa tidak boleh menempuh jalan ini. Maka mereka menguasai bangsa lain dengan kekuatan lahirnya tetapi kerosakannya terlalu banyak.

9. Orang yang memiliki dunia selalunya jiwanya tidak tenang. Orang yang memiliki Allah, jiwanya tenang. Justeru itu orang yang memiliki dunia ada yang membunuh diri sendiri. Ini tidak berlaku kepada orang yang memiliki Tuhan.

10. Orang yang membunuh dirinya sendiri lebih besar dosanya daripada orang yang membunuh orang lain.

11. Kehidupan manusia di dunia ini sebenarnya mudah diselesaikan jika tahu rahsianya. Iaitu dengan iman dan taqwa. Nanti akan berlakulah, pemimpin menaungi dan menegakkan keadilan, orang kaya akan pemurah, orang miskin sabar, orang berilmu memberi ilmu, ulama-ulama memberi nasihat dan mendidik dan pemuda-pemudi memberi tenaga. Semua manusia bermaruah dan bersifat malu. Setiap orang akan mengutamakan orang lain. Anak yang kecil ditunjukkan kasih sayang, anak yang masih bersekolah jangan tunjuk sayang atau benci manakala terhadap anak yang sudah dewasa, tunjukkan kemesraan dan selalu dijadikan kawan berbincang.

12. Seseorang manusia itu akan dikasihi atau diberi simpati kalau dia kenal dirinya dan pandai meletakkan diri pada tempatnya.

13. Telah menjadi tabiat semula jadi manusia setiap orang sukakan keamanan, kasih sayang, simpati, dibantu, dihormati, dan tidak diganggu. Namun adakalanya manusia itu lupa,bahkan lumrah berlaku perkara yang dia tidak suka itu disebabkan oleh dirinya sama ada secara langsung mahupun tidak. Sebagai contoh, apabila seseorang itu zalim, orang lain akan berdendam dan membuat kacau hingga hilang keamanan. Bila tiada keamanan, penzalim juga turut susah dan terancam. Bila orang kaya bakhil, banyak orang dengki dan sakit hati. Risikonya dia juga ikut sama menanggung.Bila seseorang itu sombong, orang benci. Jika berlaku sesuatu keadaan yang menyusahkannya, orang tidak akan ambil peduli dan orang tidak bersimpati. Jadi, sikap kita itulah adakalanya mengundang bala atau kesusahan. Bolehlah kiaskan dengan sikap-sikap yang lain.

Rahsia solat di awal waktu..


Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum
warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid http://tbn0.google.com/images?q=tbn:seN092DyTLjoXM:http://19design.files.wordpress.com/2008/09/padu-padan-warna-desain-arsitektur-bertema-modern-simpel.jpgyang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke
warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zu hurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada
warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.


Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke
warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna
Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Oleh itu, jangan lewat-lewatkan solat untuk kita sama-sama mendapat kelebihan pada setiap perubahan waktu itu. Keep smile! ;-)

MENGHORMATI AZAN

Lidah kelu di saat kematian. Kematian pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita
amati.... mengapa kebanyakan orang yang nazak (hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan
hanya mimik mukanya menahan kesakitan sakaratul maut.

Diriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud :
"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apapun semasa azan berkumandang.
Sebagai orang Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri
tegak dan diamkan diri.... mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri....!!! Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika
azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba.... maka
kita tidak dapat mengucapkan kalimah lailahaillallah... yang mana sesiapa yg dapat mengucapkan kalimah ini ketika
nyawanya dicabut...Allah menjanjikan syurga untuknya.

Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu walaupun

nyawa sedang dicabut.

"Ya...Allah,
anugerahkanlah kematian kami dengan kematian
yang baik lagi mulia, lancarkan
lidah kami mengucap kalimah Laillahaillallah......
semasa sakaratul maut menghampiri kami...."


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MaSa MeNGeJaR~