Pages

Till one year~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

Wednesday, December 23, 2009

hampir-hampir dirogol(kisah benar dari us)

Seorang wanita muslim dari Malaysia yang bekerja di US, memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus. Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Maklum hari sudah lewat. Berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut berjalan bersaorangan. Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang saudari kita ni boleh buat adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi lelaki yang bersandar itu, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, saudari ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut.Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari. Tapi perempuan Muslim ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Muslimah ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
Perogol tu jawab: “No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”

Saudari ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

MORAL CERITA INI:
Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Muslimah tadi pertama-tamanya menutup aurat dan memang Muslimah yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. (Kalau aurat terbuka malaikat pun malas dekat). Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

Ayat Kursi sememangnya adalah ayat pelindung yang mustajab…selalulah amalkannya. Bayangkan anda seorang yang selalu ingkar suruhan Allah, kufur dengan nikmatnya, sambil lewa beribadat. Dapatkah anda mendapat pertolongan sebegini dari Allah? Balasan Allah tu boleh datang semasa di dunia lagi. Di akhirat kelak memang pasti kerana itu janji Allah. Jadi, renungkanlah di mana level ‘iman’ kita sekarang ini. Wassalam.

Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya [Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada
pandangan saya.semoga anda semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat.sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam…….

source: Mamak@webchat

p/s: p jln2 tadi..jumpa kat lam web iluvislam
terus dapat idea nk copy n ltak lam blog...
cerite nie byk moralnya..tak salahkan copy n paste jew?
smuge dapat share ngan owg len..
amek iktibar..
yang baek kita sama2 jadikan teladan
yang buruk sama2lah kita jadikan sempadan..
jangan pulak p ikut yang tak baek itu..
huhu... pesanan ikhlas dari penaja~~
senyum selalu.. ;-)

meh makan...


ermm...arini puding laici yg dibuat dah leh mkn daa..
start buat mlm semalam..tapi nk bg puding ni lagi sdap n mengeras...smpan lam peti sejuk dulu..

ermmm..sedapp! aritu tyme rayer da buat..tapi bahan tak cukup n agar2 melebihi sukatan..
so puding yang pertama tu keras n xmenjadi..huhu

kali ni ak recorrect balik kesalahan tyme tu.. barulaa sedap..
mudah je nk wat..

Agar-agar Laici (ala-ala taufufa)

dhanea@myresipi.com

Resepi diambil dari forum lain tapi telah dicuba . Amat mudah dan sedap.

Created on : 14-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

· 15g agar-agar

· 10 cawan air

· 1 cawan gula pasir

· 1 tin susu cair

· 2 tin laici

Cara-cara

1. Masak agar-agar sehingga larut. Kemudian masukkan susu cair dan gula pasir. Masak hingga mendidih. Kemudian sejukkan dalam bekas. Boleh masukkan kedalam peti sejuk. Apabila hendak dihidang barulah di tuang air laici bersama buah. Sedap makan ketika sejuk. Boleh juga tukar dengan fruit cocktail. Agar-agar ini tidak boleh dipotong kerana lembut seperti taufufa.

Sunday, December 20, 2009

menunggu kepulangan...

ni gmbr yg di editt

hrmm...da lamer xupdate blog nie..da banyak kut sawang sesawang dye nieyh..huhu
hrmm...19hb..grandparents sbelah mama blik dari aji..trun kat kL..then naik flight ke Kota bharu kul 3pm..
gtulaa perancangannyer..tapi len lak yg jadi..
disebabkan cuaca xberapa nak elok..flight delay kul 5pm..then 6pm...pastu delay ag..
ntah kul bape daa..
xekut pon p airport..sebab adek ak 2 orang yang kecik tu kna potong..
so, i stay at home n jadi akk yg mithali kut...(insyaAllah)
so..lam keboringan tuu..
ak n angah(sepupu) p online..masing2 sibuk ngan fb..duk jaga akurium,zoo,ladang, cafe,restoren..
ni mmg keje ak tyme cuti..huu~
game sumernyer..
pastu tetibe timbul idea nak wat profile pictre gabung..
gambr ak separuh..angah separuh...so
laptop ak jd mangse nieyh..amek gmbar
abeh sgala macam posing..
then..tetibe wase lapor..tringat nk makan wedges lak..
p dapur laa..nk msk..wat wedges..
ble da cyap tu..tgk2 sos cili xdak..tringat sat kt black pepper sauce yg ak wat..
so kitorg mkn ngan sos hasil titik peluh ak tu..hehe
sedap ugak eyh ak masak...bknnyer reti pon..
hrmm..lame sangat tunggu mama n abah p amek..dr pkul 3pm sampai kul 10pm..bru smpai umah..ak mmg da penat giler mnunggu +mgantuk ag..
tp ble tgk air ZAM-ZAM, FIGS, DATES,KISMIs ,buah ZAITUN..
mate ak jadi segar..hehe..
makan..lgpon tgh lapar...
mmg ramailaa femly datang..sebab fmly sebelah mama ak nie ramai laa ugak..mmg penuh rumah
tyme tu
ade gak ak terpikir...mesti dapat gelang2 n rantai2 dari mekah...syokk
leh wat collection byk2..hehe
tapi tunggu punyer tunggu...xdapat po habuan ak..last2 ak n angah balik umah
penat n mgantuklaa..tapi ble sampai umah..tbe2 teringat nk edit gambar n ltak lam facebook..
so..kitowg start mengedit n tgk2 jam da pkul 2..
huhu...pastu ummi n mama blik..ummi masuk bilik ak n tunjuk beg..
dri mekah.. n bg kat angah cincin n rantai...ak nyer duk ngan mama..
patut pon nenek ak xnak bg awal2
takut owg jeles...sbb owg len dpt gelang jew..hehe..
begitullaaa..
penanntian ak..tunggu nenek n atuk ak balik dari mekah..
senyum selalu.. ;-)

Saturday, December 5, 2009

ohh ma oliday..

oliday...bajet sebelum cuti..
# bangun awal
# khatam buku bio, chem, physic untuk sem 2
# quran..
# p kmpp


tapi.. biler cuti start..ari first: subuh dinosour..kul 7am bru bgun doe..
tu pon mama yg kejut..
kalo kat mktab..kul 6.15 daa bangun..pastu xtidow balik
siap mandi pg lagi..tp kat umah..knape xleyh bangun awal eaa??
problem2..

prancgan yg prtama still leh diperbetulkan...kna motivate diri nieyh..
kat umah lak abah da pasang wireless..
so apalagi syok duk chattg...facebook..friendster..dwnload muvie..
plan no 2 daa ntah kmane
buku physc bio chem da tersimpan kemas kat rak tanpa dibuka..huhu
tapi mujo gaklaa plan ketiga berjln sket..tp daa xsmangat cam dulu...
masyaAllah..ape laa nak jadi ngan aku ni
motivasi lam diri daa makin kureng..ntah kemana peginyer..pening2..

plan ke4: kmpp
aty memberontak nk g..jmpe kwn2 lame..tp disebabkan ujan masih xbenti2..ngan banjir merata2, nk nek bas sowg2 diri lak..so..ak terpaksa membatalkan hasrat nieyh..
banyak sangat halangan..tengoklaa..kalo ade rezeki lebih..insyaAllah p..

hurmmm
konklusinyer ---> dari awal cti hngga arini..xdak perubahan mana..
tetiap ary duk layan tenet..sampai daa nek boring..
bknnyer takdak keja.. tapi ader satu sifat mazmumah ni yg dipanggil MALASS..
adernyer sifat MALAS ni mmg membinasakan idup...
nak study MALAS..
nak lipat kain MALAS..
nak pegi jalan2..hrmm..yg ni xleh dikate malas..tapi sebab takdak geng..huhu
lau tak mmg daa abeh tmpat p survey..
clasmate mktab xdak yg duk kat jerteh..sumenyer dup oversea..
yg pling dekat pon kat psir puteh,klate..
huu~..
ni sebenarnye MALAS gak nak update..lagipon xdak owg nak baca..
tp takpa laa
ane taw ad yg mrajinkan diri melawat ke sini..
maybe sedap sket mata mmndang bila nampak banyak entri..
okielaa..sampai disini saja tahap keRAJINan..

jumpa lagi...n senyum selalu.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MaSa MeNGeJaR~